Pijnbehandeling staartbeen

Verschillende behandelingen zijn mogelijk voor de behandeling van coccygodynie.

excellentklinieken_stuitje-390x170-1

Pijn behandeling van het staartbeen

Indicaties

Door irritatie van de onderlinge gewrichtjes, gewrichtsbandjes en spieren kan er chronische pijn aan het staartbeen ontstaan. De pijn wordt meestal uitgelokt door zitten, fietsen is vaak onmogelijk.

Behandelopties

Tijdens de behandeling ligt u op de buik. Onder röntgendoorlichting wordt de naald naar de juiste plaats gebracht.

Download Folder Pijnbehandeling Coccygodynie

Alles over de behandeling vindt u in onze folder. Download de folder voor uitgebreide informatie.

Lokale injecties in de staartbeengewrichtjes: er wordt een verdovingsvloeistof en een ontstekingsremmend middel (corticosteroïd) toegediend om de irritatie te verminderen.

Ganglion Impar blokkade: het Ganglion Impar is een zenuwknoop die aan de voorzijde van de overgang van het heiligbeen naar het staartbeen ligt. Het maakt onderdeel uit van het onwillekeurig zenuwstelsel (over dit deel van het zenuwstelsel hebben we zelf geen controle). Deze zenuwknoop is deels verantwoordelijk voor het gevoel in het staartbotje en het gebied rond de anus.

PRF-behandeling van de heiligbeenzenuwen: gepulseerde radiofrequente stroombehandeling van de onderste heiligbeenzenuwen. Ook deze zenuwen zijn deels verantwoordelijk voor het gevoel in het staartbotje. Door de gepulseerde radiofrequente stroom wordt irritatie van de zenuwtakjes en het weefsel er omheen verminderd.

Complicaties / bijwerkingen

De behandeling uiterst zorgvuldig uitgevoerd. Toch bestaat er een geringe kans op complicaties. Bij elke ingreep is er een beperkt risico op het ontstaan van een infectie of bloeding.

Door de medicatie (corticosteroïden) kan de bloedsuiker een aantal dagen verhoogd zijn.

Door de medicatie (corticosteroïden) kunnen bij vrouwen kortdurend klachten ontstaan lijkend op opvliegers, kan de menstruatie tijdelijk verstoord zijn en kan er hoofdpijn optreden.

Na de behandeling kan napijn optreden. Deze napijn kan enkele dagen tot een week aanhouden, maar verdwijnt vrijwel altijd. U kunt hiervoor eventueel een pijnstiller innemen.

Deze behandelingen worden vergoed vanuit uw basisverzekering.

Deze behandeling kan worden toegepast bij de volgende pijnklacht

excellentklinieken_stuitje-390x170-1

Pijn aan het stuitje

Coccygodynie is pijn aan het stuitje wat zitten vaak onmogelijk maakt.

De behandeling wordt vergoed vanuit uw basisverzekering. Lees hier meer over vergoedingen.

Meer informatie hierover?

Vul het onderstaande formulier in en we nemen zo snel mogelijk contact op.

excellent logo
Zoek